Straipsniai

2016-10-25

Visiems gerai žinomas posakis: „Sportas – tai sveikata.“ Nepaneigsi.Gydytojai visuomet pabrėžia, kad fizinis aktyvumas yra būtinas gerai sveikataipalaikyti. Kalbant apie sportą dažniausiai minimi faktai, kad sportas gerina širdiesir kraujagyslių, kaulų, raumenų sistemų ir plaučių darbą. O kokia sporto naudažmogaus vidinei harmonijai?

Labai dažnai pamirštama paminėti vieną didžiausių sporto naudų žmogui, kurigali būti didesnė už visas kitas kartu paėmus, – naudą žmogaus psichikai irsielai. Šiai naudai pasiekti nebūtina kopti į kalnus ar kasdien nuvažiuoti 20 km dviračiu. Tam, kadgerai jaustumėtės emociškai, dažniausiai užtektų pasportuoti savo malonumui,pasirenkant labiausiai patinkančią sporto šaką.

Sportas sureguliuoja hormonus

„… kai kurie žmonės po intensyvesnių sportotreniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašų pojūtį.“Sportuojant mažėja streso hormonų (adrenalino, kortizolio ir kt) ir daugėjatokių hormonų kaip endorfinai – šie hormonai mažina skausmą, kelia nuotaiką.Fizinės veiklos metu endorfinų gali išsiskirti tiek daug, jog kai kurie žmonėspo intensyvesnių sporto treniruočių sakosi jaučią euforiją ar į orgazmą panašųpojūtį.

Bet kokia sportinė veikla yra veikla, nukreipta į čia ir dabar, jos metu daromastik vienas dalykas ir galvojama tik apie jį. Kol vieni mūsų smegenų neuronaisvarsto apie kamuolį, tie, kurie prieš tai jaudinosi dėl neapmokėtų sąskaitų,politikos, apkalbų ir kitų dalykų, gali pailsėti. Taigi sportas padedasutvarkyti dienos metu streso sukeltą vidinę sumaištį.

Sporto pasiekimai džiugina

Nuo paprastos fizinės veiklos sportas skiriasi ir tuo, jog turi tikslą. Norssakoma, kad svarbu ne laimėti, bet dalyvauti, laimėti sporte – labai džiugu.Juk sportas – tai varžybos. Nesvarbu, ar varžomasi su savimi, ar su kitais, betsportuojant visada siekiama tam tikrų rezultatų ar iš anksto užsibrėžtų tikslų.Pavyzdžiui, sportuoti galima pradėti norint pagražinti kūno linijas – keliaiscentimetrais padailinti taliją ar padidinti žastų apimtį. Tikslu gali būti irmažas iššūkis: kasdien nueiti bent dviem metrais daugiau nei prieš tai arįveikti priešininkų komandą.

Bet kuriuo atveju sportas ugdo valią, ryžtą ir užsispyrimą. Jis padedalabiau pasitikėti savimi, leidžia jausti didesnę kūno ir savęs paties kontrolę.Kiekvienas sportininkas džiaugiasi pasiektais rezultatais – visiškai nesvarbu,ar laimėjęs pirmą vietą nacionalinėse bėgimo varžybose, ar tik priešbendradarbį baro smiginio turnyre. Sportuojantis žmogus laimi prieš vakarykštį„aš“.

Sportas – tai būdas susirasti naujų draugų

Sportuoti galima ne tik namuose. Sporto klube galima rasti daug bendraminčių(juk ne veltui jie vadinami klubais), o žaidžiant komandoje susipažinti ne tiksu jos, bet ir priešininkų komandos nariais.

Organizuojami ir solinių sporto šakų turnyrai, čempionatai (net irmėgėjams). Taip pat buriamasi į grupes internetiniuose socialiniuose tinkluose,kuriamos išmaniųjų telefonų programėlės, kurios padeda sekti savo pasiekimus irpasidalinti informacija su kitais.

Sportas padeda mokytis

Fizinės veiklos metu pagerėja smegenų aprūpinimas deguonimi, padidėjaplaučių ventiliacija. Fiziškai aktyvūs žmonės geriau miega, o kokybiškas miegasbūtinas optimaliai nervų sistemos veiklai.

Visgi sportuojant reikia daug ko išmokti: ne tik pasirinkto sportotaisyklių, bet ir pačių judesių atlikimo technikos, jų koordinacijos. Nors galiatrodyti, kad sportas nėra mokslas, tačiau taisyklingai ir efektyviai atliktijudesius mokosi tos smegenų dalys, kurios naudojamos bandant perprastitiksliuosius ir humanitarinius mokslus, praktikuojantis mene ar socialiniamegyvenime. Besimokydamos tam tikrų sporto judesių, smegenys harmoningai vystosiir lavėja.

Tai aktualu ne tik vaikams, bet ir suaugusiems asmenims – pradėjus sportuotipagerėja susikaupimo ir dėmesio reikalaujančių užduočių atlikimas, gerėjaatmintis. Sportuojantys asmenys taip pat rečiau suserga nervų degeneracinėmisligomis (pavyzdžiui, Alzheimerio liga, senatvine silpnaprotyste). Mūsų smegenysgali išlaikyti plastiškumą iki pat gilios senatvės.

Renkantis sporto šaką sveikatai palaikyti nereikia tikėtis, jog pasieksiteprofesionalaus sporto aukštumų. Bet galite būti tikri – jei neapleisite sporto,jis padės jums siekti sveikesnio ir laimingesnio gyvenimo.

Atgal